لیبل یا برچسب چیست ؟
امروزه در دنیای بسته بندی زندگی می کنیم . زندگی ما را ،بیشتر از آن چه که فکر بکنیم بسته بندی محصور کرده است. منظور از بسته بندی فقط جعبه ای محصور کننده محصول نمی باشد. بلکه هرچیزی که کالا درون آن قرار می گیرد را بسته بندی می نامند. در زمان های گذشته بسته بندی تنها وظیفه به سالم رساندن محصول را برعهده داشت. اما امروزه با گسترش محصولات و سخت شدن فروش ، به بسته بندی نگاه فراتری می شود. گروهی از شرکت ها در صدد آن هستند که راه حلی پیدا کنند که مصرف کننده بعد از مصرف محصول بسته بندی آن را حفظ و در جهت کار دیگری از آن استفاده کند.
بر روی هر بسته بندی یک کاغذ به محصول چسبیده است. این کاغذ که از جنس ها و متریال های گوناگونی ساخته شده است را لیبل یا برچسب می گویند. لیبل ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. در ادامه به بیان انواع لیبل ها می پردازیم.
نکات چاپ لیبل یا برچسب
با توجه به اهمیت بالای لیبل در محصول لازم است جهت رسیدن به یک چاپ مطلوب نکاتی را توجه فرمایید.
- تعیین ابعاد و قالب لیبل بر اساس سایز و ابعاد محصول
- انتخاب کاغذ مقرون به صرفه و متناسب با محصول
- نوع روکش مصرفی بر روی لیبل
- نوع چاپ لیبل و کیفیت آن
- ساخت قالب متناسب با لیبل
- طراحی بر اساس اصول چاپ و بدون اشتباهات نوشتاری
انواع لیبل یا برچسب
- وُید “Void Label”
- تایوک “Tywac Label”
- اموال “Asset Label”
- متال “Metal Label”
- کاغذی “Paper Label”
- رول پارچه ای “Fabric Roll”
- تگ – امنیتی “Tag Label”
- حرارتی “Thermal Label”
- پی وی سی “Pvc Label”
- سکوریتی”Security Label”
- پشت متال “Back Metal Label”
- بی رنگ و شفاف “Transparent Label”
شما می توانید با کیلیک کردن بر روی هر لیبل از ویژگی ها و قیمت آن آگاه شوید.
انواع روکش چاپ لیبل
روکش در واقع یک فعالیت مازاد است. با توجه به موارد زیر می توان از انواع روکش ها استفاده کرد.
- نوع محصول
- نحوه بسته بندی
- نوع مصرف
- در تماس با رطوبت بودن
- ضربه پذیری
- نوع کاغذ مصرفی
- سلیقه و نظر درخواست کننده لیبل
روکش های مصرفی دو نوع سلفون (مات و براق) و یووی (مات و براق) می باشد. هر دوی این نوع پوشش باعث جلوگیری از رطوبت و مقاومت بیشتر کشسانی ، خدشه پذیری و براقی می شود. وجه تمایر این دو روکش در شدت براقی بیشتر می باشد.
طلا کوب و نقره کوب یکی دیگر از مواردی است که بر روی لیبل کار می شود. و تاثیر بصری بسیار ویژه ای برای مشتری ایجاد می کند. طلاکوب یا نقره کوب از طریق گراور که جنس آهنی دارد و طرح مورد نظر در آن حک شده در اثر گرما و فشار ضربه ای بر روی لیبل ایجاد می شود.
برجسته سازی نیز یکی دیگر از فعالیت هایی است که می توان بر روی لیبل انجام داد تا جلب توجه بیشتری را برای مشتری ایجاد کند.
طراحی لیبل
مهمترین اصل در چاپ لیبل طراحی آن است. طراحی درواقع باعث می شود که مصرف کننده به نهایت هدف خود برسد. یک طراحی زیبا و تاثیر گذار کمک شایانی در فروش بیشتر محصول انجام می دهد. نکاتی را که در طراحی یک لیبل باید به آن توجه کرد را به اختصار در ذیل بیان می کنیم.
- ترکیب رنگ ها
- نوع فونت
- عدم وجود غلط املایی
- توجه به علائم و اشکال خاص
- توجه به معانی و تاثیر گذاری رنگ ها
نکته اصلی طراحی
نکته اصلی طراحی
یک طراح خوب بایستی با درنظر گرفتن خروجی چاپ لیبل اقدام به طراحی کند. همچنین بتواند با ادغام رنگ های اصلی به ترکیب رنگ بیشتری در لیبل دست پیدا کند. این امر جدا از زیبا سازی لیبل در تعداد ساخت کلیشه نیز موثر است.
جدای مسائل فوق یک لیبل باید به نحوی طراحی شود که تمامی مشخصه های شما و کسب و کارتان را شامل شود و مشتری با دیدن لیبل بتواند به تمام اهداف شما و کمپانی تان پی ببرد.
چاپ لیبل یا برچسب
لیبل دارای انواع مختلفی می باشد. هر لیبل به صورت خام می باشد که باید پس از تولید لیبل بر روی آن عمل چاپ انجام شود. چاپ لیبل دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد. مواردی که در انتخاب نوع چاپ بستگی دارد عبارت است از :
- نوع کاغذ مصرفی
- تیراژ تولید
- نوع طراحی
- میزان هزینه تولید
- نوع کلیشه ساخته شده جهت چاپ
- کیفیت مدنظر
انواچ چاپ لیبل یا برچسب
چاپ های موجود در بازار سه نوع فلکسو ،افست و هیلوگراور است. به اختصار در مورد این چاپ ها صحبت می کنیم.
چاپ فلکسو
روش چاپ مستقیم است. به این معنی که به هنگام چاپ ،کلیشه ای (از جنس لاستیکی و مواد فتوپلیمر) آغشته به مرکب در تماس مستقیم با سطح چاپ شونده می شود و تصویر را بر روی آن منتقل میکند. با توجه به این که در این روش چاپی از کلیشه استفاده می شود. هزینه تمام شده جهت تولید به نصبت روش های دیگر پایین تر است. ولی از لحاظ کیفیت چاپ می توان گفت که به نصبت دو روش دیگر کیفیت پایین تری دارد. با گذشت زمان و ابداعات جدید کیفیت چاپ فلکسو روز رو به بهبود است.
چاپ افست
انتقال اطلاعات در چاپ افست غیر مستقیم صورت می گیرد. در این روش چاپی به جای کلیشه از زینک استفاده می شود. هزینه های تمام شده جهت اجرای این نوع چاپ به مراتب بیشتر از فلکسو است منتهی از چاپ بهتری برخوردار است.
چاپ هیلوگراور
سیستم چاپ گود است با کیفیتی بسیار نزدیک به چاپ افست. در این روش بجای کلیشه و زینک از سیلندر های برش داده شده توسط لیزر استفاده می شود. لذا هزینه تمام شده آن بیشتر از دو نوع قبل است. ولی این نوع سیلندر ماندگاری بالا و درواقع دائمی می باشد. برای تولیدات بالا باتوجه به کیفیت چاپ مطلوب آن پیشنهاد می شود.
چاپ تک رنگ
چاپ تک رنگ
تاثیر لیبل بر فروش
لیبل کوچک ترین و سبک ترین جزء در بسته بندی ها است. اما این موجود کوچک و ظریف وظایف بسیار بزرگی را بر دوش دارد. هیچ ژانر دیگری در بسته بندی سراغ نداریم که تا این حد از نظر جنس و طرح و شیوه های چاپ .کارهای تکنیکی و کاربرد های خواص ،متنوع باشد.
لیبل بسته بندی ،لبه رقابت محصول است. ایجاد انگیزه برای خریدار ،به ویژه یک محصول جدید بیش از هر چیز به کیفیت و تاثیر بصری بسته بندی مربوط می شود. ایجاد تمایز اولین قدم است. در مرحله بعد باید طرح و حجم بسته زیبا و جالب باشد و بالاخره کیفیت محصول بسیار مهم است.
امروزه با افزایش هایپر مارکت ها و انتخاب محصول توسط خود مشتری ،فروشندگان نقش کمتری را در فروش دارند و وظیفه فروشندگی که منتقل کردن اطلاعات محصول به مصرف کننده است ،باید توسط لیبل و بسته بندی انجام شود.
یک لیبل بسته بندی خوب باید در نقش یک فروشنده ساکت عمل کند و بسته باید به نوعی باشد که خریدار آنرا به یاد بسپارد و برای خرید های مکرر بعدی به ان مراجعه کند. در واقع اولین چیزی که مشتری جذب آن می شود لیبل آن محصول است. شما فقط هفت ثانیه زمان دارید تا مشتری محصول شما را انتخاب و خرید کند.
در واقع
در واقع